بهترین برنامه ریزی درسی امتحانات+ نکات مهم

بهترین برنامه ریزی درسی امتحانات+ نکات مهم

زمان مورد نیاز برای مطالعه ۱ دقیقه

برنامه ریزی درسی امتحانات برای موفقیت دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی و دستیابی به نمرات عالی، چه در امتحانات نوبت دوم و چه در امتحانات نهایی، امری ضروری است. زیرا برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان، کمک می‌کند تا در تمام مراحل مطالعه و یادگیری مطالب نظم داشته باشند. همچنین با وجود برنامه‌ریزی، این احتمال کمتر می‌شود که […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 09 / 02 / 1403

توضیحات

برنامه ریزی درسی امتحانات برای موفقیت دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی و دستیابی به نمرات عالی، چه در امتحانات نوبت دوم و چه در امتحانات نهایی، امری ضروری است. زیرا برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان، کمک می‌کند تا در تمام مراحل مطالعه و یادگیری مطالب نظم داشته باشند. همچنین با وجود برنامه‌ریزی، این احتمال کمتر می‌شود که دانش‌آموزان به‌علت تنبلی و اهمال‌کاری از زیر بار درس‌خواندن فرار کنند. در این مقاله، با مراحل و نکات مهم در برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات آشنا می‌شوید.

با برنامه‌ریزی درسی امتحانات با استراتژی وارد جنگ شوید

ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان زمان زیادی را صرف مطالعه دروس کنند؛ اما نتیجه دلخواه را از نحوه درس‌خواندن به‌دست نیاورده باشند. به همین دلیل، دانش‌آموزان در مواقع شروع امتحانات خود به‌ویژه در زمان امتحانات نهایی، با استرس بسیاری مواجه می‌شوند. به‌منظور کاهش استرس و مدیریت زمان در هنگام شروع امتحانات، به دانش‌آموزان توصیه می‌شود که با برنامه ریزی درسی امتحانات با استراتژی وارد جنگ شوند. البته دانش‌آموزان باید این نکته را درنظر بگیرند که با هر فرد نیاز به برنامه مخصوص به خود دارد.

مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات، تعیین هدف دقیق و جزئی درنظر گرفته می‌شود. در این‌صورت، با برنامه ریزی درسی امتحانات نهایی و نوبت دوم سردرگمی و استرس دانش‌آموزان در زمان خواندن کاهش پیدا می‌کند و انگیزه آن‌ها برای درس‌خواندن بیشتر می‌شود.

مرحله به مرحله برنامه‌ریزی درسی امتحانات

برنامه‌ریزی‌ درسی برای امتحانات پایان ترم یا هر امتحان دیگری از مراحل متعددی تشکیل شده‌ است. دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی، باید این مراحل را یاد بگیرند و درصورت نیاز به برنامه‌ریزی درسی، به این مراحل عمل کنند. با انجام مراحل برنامه‌ریزی درسی، دانش‌آموزان به برنامه ‌درسی دقیق‌تر و منظم‌تری دست می‌یابند که امکان موفقیت آن‌ها در طول دوران تحصیل‌ افزایش پیدا می‌کند. مرحله‌به‌مرحله برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات، شامل موارد زیر می‌شود:

تندخوانی کل مباحث

برای تنظیم و نوشتن یک جدول برنامه‌ریزی درسی مناسب، دانش‌آموزان ابتدا باید دروسی را که می‌خواهند به مطالعه آن‌ها بپردازند، مشخص کنند. سپس توصیه می‎شود برای تندخوانی مطالب دروس اقدام نمایند. تندخوانی کل مباحث درسی توسط دانش‌آموزان، اولین مرحله در برنامه‌ریزی درسی به‌حساب می‌آید و مزایای زیادی برای دانش‌آموزان دارد. ازاین‌رو، به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در هنگام برنامه ریزی درسی امتحانات نوبت دوم یا امتحانات نهایی، خود را به تندخوانی مطالب درسی عادت دهند و زمانی را به این امر، اختصاص دهند.

مطالعه دروس به‌صورت تندخوانی، یک مهارت مفید است که باعث می‌شود افراد اطلاعات زیادی را در زمان کمی به‌خاطر بسپارند. همچنین عادت به تندخوانی باعث تقویت حافظه دانش‌آموزان می‌شود؛ حواس‌پرتی آن‌ها را کاهش می‌دهد و از این طریق  می‌توانند بر یک موضوع خاص تمرکز کنند. همان‌طور که در تندخوانی دانش‌آموزان مفهوم کلی مطالب درسی را دریافت می‌کنند، مغز آن‌ها، با عادت به پردازش سریع اطلاعات، روند سریع‌تری در فکرکردن پیدا می‌کند.

حل سوالات سال‌های قبل و رفع اشکال

دومین مرحله در برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات، حل‌کردن سوالات مربوط به دروس مختلف برای آزمون‌های سال‌های قبل است. اغلب دانش‎آموزان در مقاطع مختلف و سال کنکور نیاز به حل نمونه‌سوالات سال‎های قبل دارند. این مرحله، از این جهت مهم است که دانش‌آموزان با نمونه‌سوالات متفاوت آشنا می‌شوند و تسلط آن‌ها را به مطالب دروس مختلف افزایش می‌دهد.

در این مرحله، دانش‌آموزان باید زمانی را برای حل سوالات امتحانات سال‌های قبل درنظر بگیرند. درنهایت پس از حل‌کردن سوالات امتحانات سال‌های قبل، آن‌ها باید تمامی نکات این سوالات را در یک دفتر یادداشت کنند.

بهترین برنامه ریزی درسی امتحانات5

آزمون آزمایشی و رفع اشکال نهایی

در سومین مرحله از برنامه ریزی درسی امتحانات نهایی و سایر امتحانات، دانش‌آموزان می‌توانند زمانی را به شرکت در آزمون‌های آزمایشی و تحلیل آن‌ها اختصاص دهند. درواقع شرکت در این آزمون‌ها و تحلیل آن‌ها به برطرف‌کردن اشکالات دانش‌آموزان در دروس مختلف کمک می‌کند؛ زیرا آزمون‌های آزمایشی شباهت بسیاری به آزمون‌های اصلی دارند و در موقعیت‌های مشابه با آزمون‌های اصلی برگزار می‌شوند. تحلیل آزمون آزمایشی، از این جهت اهمیت دارد که نقطه ضعف دانش‌آموزان و مسیر درست مطالعه را به آن‌ها نشان می‌دهد.

مرور کلی

در آخرین مرحله برنامه ریزی درسی امتحانات نوبت دوم یا برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات نهایی، دانش‌آموزان باید زمانی را برای مرور کلی مطالب درنظر بگیرند. مرور مطالب درسی به‌صورت دوره‌ای و کلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند، مطالبی را که در مرحله اول برنامه‌ریزی درسی آموخته‌اند، به یاد بیاورند. همچنین مرور مطالب درسی در تقویت حافظه بلندمدت دانش‌آموزان و تسلط آن‌ها بر مطالب درسی تاثیر به‌سزایی دارد.

نکاتی که در برنامه‌ریزی درسی امتحانات نهایی باید به آن‌ها توجه کنید

درصورتی‌که دانش‌آموزان هنگام برنامه ریزی درسی امتحانات نکات زیر را رعایت کنند، برنامه‌ریزی آن‌ها اصولی‌تر و منظم‌تر خواهد بود. همچنین با برنامه اصولی و منظم، شانس موفقیت و دستیابی به نمرات عالی افزایش پیدا می‌کند. نکاتی که دانش‌آموزان باید در هنگام برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات خود مورد توجه قرار دهند، عبارت‌اند از:

اختصاصی بودن برنامه‌ریزی برای هر دانش‌آموز

هر برنامه‌ریزی درسی که توسط یک دانش‌آموز انجام می‌شود، مختص او و توانایی‌های او خواهد بود. به هیچ‌وجه به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود از جدول برنامه‌ریزی دوست یا همکلاسی خود استفاده کنند. زیرا توانایی و ظرفیت هر فرد برای درس‌خواندن و انجام تکالیف متفاوت است. درصورتی‌که دانش‌آموزی از برنامه ریزی درسی امتحانات نوبت دوم یا امتحانات نهایی یک دانش‌آموز دیگر استفاده کند و به آن متکی باشد، به نتایج دلخواه خود دست نمی‌یابد و به‌زودی از برنامه‌ریزی که مناسب او نیست، خسته می‌شود.

درنظر گرفتن اهداف کوچک و جزیی در برنامه‌ریزی درسی

نکته دیگری که در برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات پایان ترم و نهایی اهمیت دارد، مشخص‌کردن اهداف است. دانش‌آموزانی که هنگام برنامه‌ریزی درسی خود فقط اهداف بلندمدت را درنظر می‌گیرند، ازآن‌جایی‌که دستیابی به اهداف بلند به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است در مسیر دستیابی به آن هدف خسته شوند و به برنامه‌ریزی خود عمل نکنند. درحالی‌که با درنظرگرفتن اهداف کوچک و جزئی، این امکان برای آن‌ها فراهم می‌شود که در یک دوره کوتاه به هدف مشخصی برسند.

بهترین برنامه ریزی درسی امتحانات4

همچنین با قراردادن اهداف کوچک و جزئی در برنامه ریزی درسی امتحانات، دانش‌آموز با دستیابی به هر هدف احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزی که برای امتحان ریاضی برنامه‌ریزی می‌کند، بهتر است خواندن هر فصل از کتاب را به یک روز اختصاص دهد. درنهایت، این دانش‌آموز در پایان هر روز به یکی از اهداف برنامه‌ریزی خود رسیده است. ازطرفی درنظرگرفتن اهداف جزئی و کوچک در برنامه‌ریزی، باعث افزایش تمرکز و تسلط دانش‌آموز بر مطالب درسی می‌شود.

رعایت تکنیک مدیریت زمان

هنگام برنامه ریزی درسی امتحانات نهایی، دانش‌آموزان باید زمان لازم برای خواندن هر درس را مشخص کنند. آن‌ها، با رعایت تکنیک مدیریت زمان، این فرصت را به‌دست می‌آورند که در طول یک روز چند درس مختلف را مطالعه کنند. درصورت عدم رعایت تکنیک زمان، ممکن است دانش‌آموز با صرف زمان زیادی برای مطالعه یک درس، از مطالعه دروس دیگر غافل شود.

درنظر گرفتن تمام موانع و محدودیت‌های اجرایی در برنامه‌ریزی درسی

ممکن است دانش‌آموزان علاوه‌بر درس‌خواندن به کارهای دیگر همچون شرکت در کلاس‌های آموزشی و ورزشی، مسافرت، بازی و … بپردازند. بنابراین در هنگام برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات پایان‌ترم، آن‌ها باید واقع‌بینانه زمانی را برای انجام این کارها درنظر بگیرند. سپس می‌توانند برای جبران، زمان دیگری را برای مطالعه مشخص کنند تا از مطالعه دروس خود عقب نمانند.

قابل اجرا بودن برنامه درسی

یکی دیگر از نکات مهم در برنامه‌ریزی درسی، قابلیت اجراشدن آن است. در برخی مواقع، دانش‌آموزان زمان‌های لازم برای انجام کارهای دیگر را در‌نظر می‌گیرند. اما باز هم از عمل‌کردن به برنامه‌ریزی خود سرباز می‌زنند. در چنین شرایطی، به آن‌ها توصیه می‌شود هنگام برنامه‌ریزی درسی منطقی فکر کنند و جدول برنامه‌ریزی را فراتر از توانایی‌های خود درنظر نگیرند. همچنین، واقع‌بین‌بودن دانش‌آموز هنگام برنامه‌ریزی، علاوه‌بر توانایی و ظرفیت‌های او، محدودیت‌های وی را نیز پوشش می‌دهد.

بهترین برنامه ریزی درسی امتحانات2

جمع‌بندی

یکی از کارهای ضروری هر دانش‌آموز، برنامه ریزی درسی امتحانات است. برنامه‌ریزی درسی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند که مطالب درسی را بهتر به خاطر بسپارند، ذهن منظم‌تری داشته باشند و نتایجی بهتری از مطالعه خود دریافت کنند. برنامه‌ریزی درسی، باید مرحله‌به‌مرحله انجام شود و هر یک از این مراحل، تاثیرات مثبتی در تقویت حافظه و تسلط دانش‌آموزان بر مطالب درسی دارند؛ همچنین آن‌ها، با رعایت اصول و نکات مهم در برنامه‌ریزی درسی، جدول برنامه‌ریزی بهتری خواهند داشت.

سوالات متداول

  1. آیا برنامه‌ریزی درسی امتحانات روشی موثر برای مطالعه است؟

بله؛ زیرا دانش‌آموزان می‌توانند با برنامه‌ریزی درسی از هدررفتن وقت خود جلوگیری کنند و با افزایش تمرکز، استرس خود را کاهش دهند.

  1. دانش‌آموز چگونه به برنامه‌ریزی درسی پایبند می‌ماند؟

دانش‌آموز می‌تواند با رعایت تمام اصول و نکات برنامه‌ریزی درسی، جدول برنامه‌ریزی تنظیم کند که متناسب با نیازهای او است و می‌تواند از اهمال‌کاری در عمل به برنامه بپرهیزد.

  1. دانش‌آموز چگونه می‌تواند با برنامه‌ریزی به مطالعه همه دروس خود بپردازد؟

دانش‌آموز، به‌راحتی می‌تواند با رعایت تکنیک زمان‌بندی در برنامه‌ریزی درسی، بین مطالعه دروس مختلف تعادل و هماهنگی برقرار کند.

مقالات مرتبط

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم+ نکاتی که مشاوران هم نمی دانند

برنامه‌ریزی موثر برای کنکور یکی از اصول اساسی است که به ما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن برای این آزمون مهم آماده شویم. کنکور، رقابتی در مقیاس بزرگ و بعضا سرنوشت‌ساز است. بدون برنامه‌ریزی برای آن نمی‌توان به‌صورت بهینه، تمرکز و کارآمدی علمی خود را افزایش دهیم. با در نظر داشتن نکاتی که […]
20 / 02 / 1403

همه چیز درباره کنکور زبان| از جزییات باخبر شوید

کنکور یکی از مهم‌ترین مراحل ورود به تحصیلات آکادمیک است. این اهمیت، موجب جستجوی افراد برای منابع معتبر و راهنمایی‌های موثر شده است. اما حضور منابع غیررسمی، مسیر را برای برخی از متقاضیان پیچیده کرده است. این پیچیدگی، همراه با استرس‌های شدیدی که از شرکت در کنکور ناشی می‌شود، باعث ناامیدی و خستگی در متقاضیان […]
16 / 02 / 1403

تکنیک تست زنی در کنکور| روش شکست غول مرحله آخر

کنکور، آزمونی نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز به‌شمار می‌رود که عبور از آن، نیازمند مهارت و شمشیر تیز تکنیک‌های تست‌زنی است. این آزمون، غولی است که در ظاهر ترسناک و شکست‌ناپذیر به‌نظر می‌آید؛ اما با اتکا به روش‌های صحیح و استراتژی‌های کارآمد، می‌توان آن را به زانو درآورد. بررسی و استفاده از تکنیک تست زنی در کنکور، […]
29 / 01 / 1403