همه چیز درباره کنکور زبان| از جزییات باخبر شوید

همه چیز درباره کنکور زبان| از جزییات باخبر شوید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

کنکور یکی از مهم‌ترین مراحل ورود به تحصیلات آکادمیک است. این اهمیت، موجب جستجوی افراد برای منابع معتبر و راهنمایی‌های موثر شده است. اما حضور منابع غیررسمی، مسیر را برای برخی از متقاضیان پیچیده کرده است. این پیچیدگی، همراه با استرس‌های شدیدی که از شرکت در کنکور ناشی می‌شود، باعث ناامیدی و خستگی در متقاضیان […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 16 / 02 / 1403

توضیحات

کنکور یکی از مهم‌ترین مراحل ورود به تحصیلات آکادمیک است. این اهمیت، موجب جستجوی افراد برای منابع معتبر و راهنمایی‌های موثر شده است. اما حضور منابع غیررسمی، مسیر را برای برخی از متقاضیان پیچیده کرده است. این پیچیدگی، همراه با استرس‌های شدیدی که از شرکت در کنکور ناشی می‌شود، باعث ناامیدی و خستگی در متقاضیان شده است. در این موقعیت، دانستن همه چیز درباره کنکور زبان به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی در این آزمون سرنوشت‌ساز شرکت کنید.

همه چیز درباره کنکور زبان1

با کنکور زبان بیشتر آشنا شوید

کنکور زبان به‌عنوان یک کنکور شناور معرفی می‌شود. رشته‌های شناور، آن دسته از رشته‌هایی هستند که علاوه بر داوطلبانی که به‌صورت تخصصی در آن‌ها شرکت می‌کنند، داوطلبان دیگری نیز امکان شرکت در این آزمون را دارند. متقاضیان کنکور زبان از سه دسته اصلی تشکیل شده‌اند.

دسته اول

دسته اول، شامل افرادی است که به صورت تخصصی برای شرکت در آزمون زبان آماده می‌شوند و با برنامه‌ریزی مناسب و مطالعه متمرکز به این هدف پیش می‌روند. این گروه نیز دو زیرگروه دارد:

  • افرادی که سال‌ها در کلاس‌های زبان شرکت کرده و تجربه فنی آن را دارند
  • افرادی که با تلاش و پیشرفت در دوران دبیرستان، اما به‌صورت غیرحرفه‌ای به مسائل زبان آشنا شده‌اند.

دسته دوم

دسته دوم شامل افرادی است که از روی اجبار در این کنکور شرکت می‌کنند، امیدوار به کسب موفقیت در آن هستند تا از این طریق به رشته‌ مورد نظر خود وارد شوند.

دسته سوم

دسته سوم، افرادی هستند که با شرکت در این آزمون، به دنبال آشنایی با نحوه‌ برگزاری کنکور هستند.

مخاطبان ما در این مقاله از دسته اول هستند و شما همین حالا نیز باید به‌عنوان رقبای خود به این دسته نگاه کنند. بسیاری از متقاضیان کنکور زبان با اطلاعات غلط یا ناقص روبه‌رو هستند که لازم است پیش از شرکت در آزمون، این اطلاعات را دریافت کنند.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا اطلاعات صحیح در رابطه با همه چیز درباره کنکور زبان ۱۴۰۳، بودجه‌بندی سوالات و منابع موجود در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله، شما نیز آمادگی کافی برای شرکت در کنکور زبان را کسب کنید.

طبق آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش، تعداد داوطلبان این آزمون در سال‌های اخیر به بیش از ۶۰ هزار نفر افزایش یافته است که این موضوع رقابت را بین داوطلبان بیشتر می‌کند.

همه چیز درباره کنکور زبان2

زیرگروه های کنکور زبان

کنکور زبان یکی از آزمون‌های مهم و معتبر برای ورود به دانشگاه‌ها محسوب می‌شود که شامل زیر گروه‌های مختلفی است. در ادامه به معرفی این زیر گروه‌ها می‌پردازیم.

گروه زبان‌های خارجه در زیر گروه اول قرار دارند

همه چیز درباره کنکور زبان شامل زیر گروه زبان‌های خارجه می‌شود. در این زیر گروه، رشته‌هایی مانند تربیت دبیر زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، کارشناسی مترجمی خبر زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی به مطالعه و آزمون می‌پردازند. زبان انگلیسی به‌عنوان زبان پایه در این زیر گروه تلقی می‌شود.

زبان‌های خارجه مانند زبان آلمانی در زیرگروه دوم قرار می‌گیرند

در این زیر گروه، دو رشته به شکل مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ رشته‌های زبان آلمانی و مترجمی زبان آلمانی. زبان آلمانی به‌عنوان زبان پایه در این زیر گروه شناخته می‌شود.

سایر زبان‌های خارجه مانند زبان فرانسه در زیر گروه سوم‌اند

این زیر گروه شامل دو رشته است؛ زبان و ادبیات فرانسه و مترجمی زبان فرانسه. زبان فرانسه در این زیر گروه به‌عنوان زبان پایه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زبان‌های ایتالیایی، چینی  و سایر زبان‌ها در زیر گروه چهارم هستند

در این زیر گروه، گروهی از زبان‌های دیگر دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرند، از جمله زبان‌های ایتالیایی، چینی، روسی، اردو، ارمنی، ترکی استانبولی و ژاپنی که برای مقاطع لیسانس ارائه می‌شوند.

تغییرات زیر گروه‌ها

در سال‌های گذشته، تغییراتی در ساختار زیر گروه‌های کنکور زبان اعمال شده است. همه چیز درباره کنکور زبان ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این تغییرات باعث شدند که ضرایب دروس اختصاصی در هر یک از این زیر گروه‌ها متفاوت باشند. با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی زیر گروه‌های کنکور سراسری حذف شده‌اند.

تقسیم بندی سوالات کنکور زبان

آزمون زبان به‌عنوان یکی از گروه‌های فرعی کنکور سراسری 1403 شناخته می‌شود که تمامی داوطلبان واجد شرایط کنکور سراسری 1403 می‌توانند علاوه بر رشته اصلی، در این آزمون نیز شرکت کنند. با توجه به پراکندگی منابع موجود در آزمون زبان، توصیه ما به داوطلبان کنکور زبان 1403 استفاده از بودجه‌بندی در برنامه‌ریزی کنکور و بازه‌های جمع‌بندی است. با مطالعه این بخش، شما اطلاعات دقیقی درباره تعداد سوالات کنکور زبان 1403 خواهید داشت و می‌توانید برنامه مطالعاتی بهتری برای خودتان ارائه دهید.

همه چیز درباره کنکور زبان3

همه چیز درباره کنکور زبان سال جاری

در سال جاری برای اولین بار، دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده‌اند و تأثیر مستقیم و قطعی بر رتبه داوطلبان از طریق سوابق تحصیلی مشخص می‌شود. به همین دلیل، در این بخش تنها به دفترچه اختصاصی کنکور زبان و مباحث مربوط به آن می‌پردازیم. در سال گذشته، دفترچه اختصاصی کنکور زبان شامل 70 سوال بود که برای پاسخ‌گویی به آن‌ها 105 دقیقه زمان در نظر گرفته شده بود.

هنوز جزئیات کنکور زبان 1403 معرفی نشده است

تاکنون جزئیات بودجه بندی دفترچه اختصاصی کنکور زبان 1403 اعلام نشده است، اما به احتمال زیاد بودجه بندی امسال نیز همانند سال گذشته خواهد بود. بودجه‌بندی کنکور زبان سال تحصیلی 1402 به شرح زیر است:

  • واژگان: 15 سوال
  • گرامر: 10 سوال
  • کاربرد زبان: 10 سوال
  • ترتیب واژه: 5 سوال
  • کلوز تست: 10 سوال
  • ریدینگ: 20 سوال

در بخش کلوز تست، درس زبان شامل دو بخش واژگان و گرامر است. معمول از هر بخش دو سوال طرح می‌شود و برای موفقیت در درس زبان کنکور زبان 1403، مسلط بودن به واژگان و گرامر بسیار اساسی است.

تعداد سوالات کنکور زبان 1403

اگر بخواهیم به همه چیز درباره کنکور زبان ۱۴۰۳ بپردازیم، تعداد سوالات نباید از قلم بیفتد. در آزمون کنکور زبان، داوطلبان با تنها یک دفترچه مواجه می‌شوند که در آن 70 سوال مختلف وجود دارد. زمان اختصاص داده شده برای پاسخ به این سوالات، 105 دقیقه است که باید با دقت و سرعت مناسب به آنها پاسخ داد. داوطلبان باید در طول این مدت زمانی توانایی خود را در مواجهه با سوالات گوناگونی که شامل مهارت‌های شنیداری، خواندنی، و نوشتاری است، نشان دهند.

با این حال، موفقیت در این آزمون تنها به داشتن دانش کافی از زبان انگلیسی محدود نمی‌شود، بلکه نیازمند توانایی تحلیل، استنباط و ارائه پاسخ‌های منطقی و دقیق نیز است. به علاوه، آشنایی با روش‌های موثر مدیریت زمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این امکان را به داوطلبان می‌دهد تا در محدوده زمانی معین، بهترین عملکرد را از خود ارائه دهند.

بودجه‌بندی سوالات سال‌های گذشته کنکور زبان
سالسال 98سال 99سال 1400سال 1401دی 1401تیر 1402
گرامر10 سوال10 سوال10 سوال10 سوال10 سوالاعلام نشده
واژگان15 سوال15 سوال15 سوال15 سوال15 سوالاعلام نشده
ترتیب واژه5 سوال5 سوال5 سوال5 سوال5 سوالاعلام نشده
درک مطلب20 سوال20 سوال20 سوال20 سوال20 سوالاعلام نشده
کاربرد زبان10 سوال10 سوال10 سوال10 سوال10 سوالاعلام نشده
کلوز تست10 سوال10 سوال10 سوال10 سوال10 سوالاعلام نشده
مجموع70 سوال70 سوال70 سوال70 سوال70 سوالاعلام نشده

نحوه مطالعه برای هر قسمت از کنکور زبان انگلیسی

در این بخش از مقاله همه چیز درباره کنکور زبان، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه برای هر قسمت از این کنکور خود را آماده کنید.

مطالعه برای بخش واژگان

روش مطالعه بخش واژگان زبان انگلیسی برای کنکور مهم است و می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا لغات را بهتر یاد بگیرند. روش‌هایی مانند مطالعه مستمر لغات، نوشتن لغات در دفترچه، استفاده از جعبه لایتنر، حفظ لغات، حل تست‌های کنکور و تکرار مداوم از جمله راهکارهای مؤثر برای این بخش است.

به‌یاد داشته باشید که تمرین و تکرار باعث بهبود مهارت‌های زبانی شما خواهد شد و درصد موفقیت شما در کنکور را افزایش می‌دهد. همچنین، درصورتی‌که با یادگیری یک کلمه مشکل دارید، از روش‌های کدگذاری استفاده کنید تا بهتر یاد بگیرید.

مطالعه و آمادگی برای بخش گرام

روش مطالعه بخش گرامر زبان انگلیسی برای کنکور بسیار مهم است و می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا در این بخش عملکرد خوبی داشته باشند. برای مطالعه این بخش، ابتدا تمامی گرامرهای موجود در کتاب درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را در یک دفتر یادداشت کنید.

سپس خلاصه‌ای از هر گرامر همراه با یک مثال در این دفتر ثبت کنید. برای تسلط بر گرامرها، حل تست‌های زیادی را نیز درنظر بگیرید. بخش گرامر از آسان‌ترین بخش‌های کنکور است؛ زیرا با مطالعه و یادداشت‌برداری مستمر و تمرین کافی، یادگیری آن بسیار آسان می‌شود.

همه چیز درباره کنکور زبان4

مطالعه و آمادگی برای بخش کلوز تست

برای کسب تراز مناسب در درس زبان، توصیه می‌شود هفته‌ای دو بار آن درس را مطالعه کنید. بخش کلوز تست ترکیبی از بخش‌های لغات، گرامر و درک مطلب است که نیازمند دقت بسیار زیادی است. در این بخش، معمولا نحوه استفاده از دو کلمه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی در سال‌های اخیر نقش مهمی در عملکرد داوطلبان داشته‌اند. بنابراین آن‌ها را با دقت مطالعه کنید و به حرف‌های اضافه و نحوه استفاده از آن‌ها توجه داشته باشید.

مطالعه بخش درک مطلب

درک مطلب یکی از بخش‌های حیاتی زبان انگلیسی در کنکور است که نیازمند روش مطالعه خاصی است. برای موفقیت در این بخش، اهمیت تست‌های تالیفی و تمرینات تکراری بسیار بالاست. همچنین، خواندن متن با دقت و سرعت در پیدا کردن کلمات کلیدی از جمله مهارت‌های اساسی است. شما می‌توانید با مطالعه روش‌های موثر مطالعه زبان انگلیسی کنکور، از تجربیات داوطلبان و رتبه‌های برتر گذشته استفاده کنید تا به بهترین نتیجه در این بخش برسید.

جمع‌بندی

کنکور زبان یکی از اجزای اساسی آزمون کنکور سراسری است که شامل بخش‌های مختلفی از جمله لغت، گرامر، و درک مطلب می‌شود. داوطلبان برای موفقیت در این بخش‌ها نیازمند مطالعه دقیق و تمرینات متعدد هستند. اهمیت استفاده از منابع مناسب و روش‌های موثر مطالعه نیز بسیار بالاست. دانستن همه چیز درباره کنکور زبان، مراجعه به تجربیات داوطلبان گذشته و آشنایی با الگوهای سوالات کمک می‌کند تا آمادگی لازم برای قبولی در این بخش را داشته باشند.

سوالات متداول

۱. آیا باید همه دانشجویان برای شرکت در کنکور زبان آماده شوند؟

بله، همه دانشجویانی که قصد دارند به صورت تخصصی در رشته زبان در دانشگاه‌های کشور تحصیل کنند باید برای شرکت در کنکور زبان آماده شوند.

۲. آیا مهارت‌های زبانی انگلیسی فقط در بخش درک مطلب مورد نیاز است؟

خیر، مهارت‌های زبانی انگلیسی شامل مهارت‌های لغت، گرامر و درک مطلب است که همگی در کنکور زبان ارزیابی می‌شوند.

۳. چه منابعی برای آماده‌سازی برای کنکور زبان موثر هستند؟

منابع موثر برای آماده‌سازی شامل کتب درسی، جزوات، تست‌های شبیه‌ساز کنکور و منابع آموزشی آنلاین هستند.

مقالات مرتبط

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم+ نکاتی که مشاوران هم نمی دانند

برنامه‌ریزی موثر برای کنکور یکی از اصول اساسی است که به ما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن برای این آزمون مهم آماده شویم. کنکور، رقابتی در مقیاس بزرگ و بعضا سرنوشت‌ساز است. بدون برنامه‌ریزی برای آن نمی‌توان به‌صورت بهینه، تمرکز و کارآمدی علمی خود را افزایش دهیم. با در نظر داشتن نکاتی که […]
20 / 02 / 1403

بهترین برنامه ریزی درسی امتحانات+ نکات مهم

برنامه ریزی درسی امتحانات برای موفقیت دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی و دستیابی به نمرات عالی، چه در امتحانات نوبت دوم و چه در امتحانات نهایی، امری ضروری است. زیرا برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان، کمک می‌کند تا در تمام مراحل مطالعه و یادگیری مطالب نظم داشته باشند. همچنین با وجود برنامه‌ریزی، این احتمال کمتر می‌شود که […]
09 / 02 / 1403

تکنیک تست زنی در کنکور| روش شکست غول مرحله آخر

کنکور، آزمونی نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز به‌شمار می‌رود که عبور از آن، نیازمند مهارت و شمشیر تیز تکنیک‌های تست‌زنی است. این آزمون، غولی است که در ظاهر ترسناک و شکست‌ناپذیر به‌نظر می‌آید؛ اما با اتکا به روش‌های صحیح و استراتژی‌های کارآمد، می‌توان آن را به زانو درآورد. بررسی و استفاده از تکنیک تست زنی در کنکور، […]
29 / 01 / 1403